søndag 22. oktober 2017

Kjøttfrie burgere av Jane H. Johansen - jeg har testet

Jeg har hatt mye glede av Jane H. Johansens forrige bok; Veganmat på sitt beste. Jeg var derfor uhyre spent på hennes nye kokebok Kjøttfrie burgere. Johansen sier hun har fått så mange positive tilbakemeldinger på burgeroppskriftene på bloggen sin, samt at folk stadig ville ha mer, så hun bestemte seg for å lage en kokebok bare om burgere. Det har blitt en delikat og fristende kokebok som jeg har bladd mye i, samt at jeg har testet en del av oppskriftene. Og sånn gikk det:



Min sønn Andreas har villig vært forsøkskanin, og det er alltid hyggelig å invitere ham på vegandinner med jevne mellomrom.  Andreas har vært veganer i noen år, men det er ikke jeg. Jeg spiser både kjøtt og fisk, men er glad i grønnsaker og vegetariske retter, og jeg ønsker å spise mer plantebasert.


Det første jeg laget var Falafelburger. Til den kjøpte jeg ferdig burgerbrød og potetchips, samt en salsa som dressing. Nam nam. Poden var også fornøyd, men vi begge er enige om at burgeren ble ganske tung. For mye kikertmel? For å binde veganburgerne er kikertmel fint å bruke, ellers bruker Jane mye havregryn og ris i oppskriftene sine.  (Hvis man er ikke er veganer, kan man jo prøve å bytte ut noe av gryn og mel med egg )



Neste oppskrift jeg testet var  blomkålvegister.  Jeg elsker blomkål og denne var godt krydret, nesten for mye etter min smak. Hun har fire varianter av vegister i boka, men jeg valgte denne siden jeg hadde blomkål i kjøleskapet. Vegister er ganske godt, men jeg moste dessverre massen for mye.  dets tår tydelig i boka at man skal passe seg for ikke å mose massen til grøt, men her blingset jeg, altså og sto for lenge med stavmikserene i bollen. Jeg kunne ha tenkt meg litt mer tyggemotstand.  Min feil altså, bedre lykke neste gang. Til vegisteren man bruke små burgerbrød , men jeg valgte å ha dem på skiver av rugbrød til kveldsmaten.





Rødbeter som grønnsak er også blant mine favoritter. Jeg elsker rødbetekaker. Denne gangen ville jeg teste ut rødbetfalafel. Boka inneholder ikke bare oppskrifter på burgere, men også forskjellige typer boller, tilbehør som brød, søtpotetchips, pesto og dressinger.  Her laget jeg også tilbehør og valget falt på Solsikkedressing og hvetetortillas




Dressingen ble veldig god, om en litt tynn, men det kan jo justeres. Falafelene var også gode, men jeg synes det også her ble litt mye "fyllmasse" som havregryn og kikertmel. Dette ønsker jeg å redusere neste gang. Jeg liker nok best at det er mer råvaresmak og mindre "fyllmasse". Spørsmålet er om man får det til å henge godt nok sammen hvis man reduserer dette. Mer krydder kan man med fordel bruke, men det er selvsagt smak og behag.

Hvetetortillaen ble jeg ikke fornøyd med, den smakte for mye hvetemel. Neste gang kjøper jeg ferdig istedet for å kjevle og kjevle og så blir det likevel ikke helt bra. Mulig jeg ikke fikk den tynn nok, siden jeg ikke fant kjevla og måtte bruke glass til å kjevle med. Ja, man tager det man haver. 




I dag prøvde jeg meg på søtpotetburger og chiabrød og inviterte Andreas på middag igjen.
Burgeren var god, men den tok sin tid å steke, og sønnen klagde over for lite salt. Ja, jeg bruker ikke mye salt i maten, men det ble litt lite krydder her, det skal jeg være enig i, selv om jeg kjente den røkte paprikaen.  Jeg hadde igjen solsikkedressing og den funka bra.

Chiabrødet var godt, synes jeg, men jeg måtte bruke mye mer mel enn det sto i oppskriften, og det tok lengre tid å steke enn 20 minutter. Der er jo ovnene forskjellige så slikt kan skje.  Jeg brukte også speltmel, aner ikke om det gjør en forskjell i forhold til om man må bruke mer enn  vanlig hvetemel.
Man må bare prøve seg frem.

Jeg bruker også ganske lang tid på å lage disse rettene, det er mange ingredienser som skal letes frem, ris skal kokes (man kan bruke rester), noen grønnsaker også, søtpotet og løk skal freses etc.. Jeg må passe på å legge inn mer tid enn det jeg gjør. I dag ble ikke maten ferdig før en time etter at jeg tenkte den skulle være ferdig, men mye kom av at det tok lengre tid å steke brød og burgere enn jeg trodde.

Jeg synes generelt at man kan være mer raus med krydder enn det som står i oppskriftene, og som sagt synes jeg det er for mye "fyllmasse". Det hadde vært interessant å høre hva andre mener om det?

Boka Kjøttfrie burgere er i alle fall en flott bok med masse tips, fine oppskrifter og nydelige bilder. Jeg vet at dette blir en bok jeg kommer til å bruke mye, med visse justeringer av oppskriftene.

Jane driver bloggen veganmisjonen.no




Kjøttfrie burgere av Jane H. Johansen, 133 s
Cappelen Damm 2017
Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Jeg nærmer meg tanken på at jeg muligens en dag burde ihvertfall vurdere å ikke spise så mye kjøtt, gjærbakst og melk. Men livet blir så stusselig da, uansett hvor fristende veganmat ser ut på papiret, på nettet, på tallerkenen. For å si som min carnivore samboer: "Veganere lever ikke lenger, det bare føles sånn..." Når det er sagt, så er det dessverre sånn - at kroppen min har vel aldri fungert så godt (maskineriet snakker vi om her) som da jeg i 2 mndr levde på grøntfór, frukt, bær og grovkorn. Trist, men sant... Så jeg skal IKKE si at jeg ikke kommer til å spise kjøttfrie burgere. Men det sitter i hodet. Ikke kroppen. For den fungerer best uten. Arghhh...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det. Vanen. Jeg merker at kroppen blir lettere av å spise mer grønt, og det er så mye godt å velge i. Ikke bare burgere, men mange andre retter. Kjøttfri mandag er også en fin bok hvis man vil spise mer grønt.
      http://artemisiasverden.blogspot.no/2016/09/kjttfri-mandag-av-maj-britt-aagaard.html

      Slett
    2. Kjøttfri skal jeg klare en mandag, utfordringen er å gjøre den livsomveltende endringen slik at dette blir normalen - ikke avviket. Jeg VET jo at kroppen fungerer best uten ovennevnte, men vaner og forventninger og LYSTEN er sterk til å skjene av den beste sti... Kjenner jeg er motivert igjen, og gikk til innkjøp av en Fitbit idag. Noe skjer definitivt, men vanskelig når sambo ikke er interessert i å prøve...

      Slett
    3. Ja, det skjønner jeg, særlig når man har en make som ikke er interessert. Men alle bekker små, osv..

      Slett
  2. Her i huset prøver damene å ha i hvert fall èn dag i uken hvor vi kjører kjøttfri,men med to unge menn i hus i tillegg som griner på nesen så har vi ikke fått det helt til ennå. Vi har fisk to ganger pr uke og resten blir jo kjøtt av noe slag så vi hadde ikke hatt vondt av èn dag hvor vi lot det være. Jeg er for glad i kjøtt til å kjøre helt kjøttfritt men å minisere litt er jo bedre enn ingenting. Det ser alltid så godt ut, den maten du lager.Jeg tror jeg må kikke litt på denne boken, tusen takk for titten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Minimisere, som du sier- er mye bedre enn ingenting. Godt for helsa og miljøet.:)
      La nå gutta få en boks sardiner attåt grøntmiddagen, så blir de kanskje fornøyd;) ?
      Neida, jeg skjønner hva du mener. Men jeg har ofte laget middag som kan tilfredstille alle mine siden den ene sønnen er veganer og den andre absolutt ikke, da blir det både og.
      Hva med å prøve søtpotetchips og en god rødbeteburger.:)

      Artig at du synes maten ser god ut, da er ikke bildene helt på jordet- takk for det og lykke til Beathe:)

      Slett
  3. Nå satt jeg meg ned for å skrive om boken, så det var veldig kjekt å få en titt inn i dine erfaringer. Jeg har vært veldig heldig med de burgerne jeg har prøvd, og har stilt opp ingredienser til enda et forsøk i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kult. Gleder meg til å lese.
      Husker at du lagde søtpotetburger. Lurer på hva vi gjorde forskjellig siden du var så fornøyd- eller kanskje vi har forskjellig smak og forventinger?
      Jeg raspet nok søtpoteten for smått, siden jeg ikke fant den store raspen min (ikke alt er på plass enda etter flyttingen) og brukte en med små raspehull. Da ble massen mer grøtete, enn om den hadde blitt raspet i større biter. Det kan hende at det gjorde en forskjell..

      Nå har jeg forresten mange burgere og boller i fryseren siden jeg laget etter full oppskrift for fire, så det blir en del vegan/tar- middager fremover.

      Chiabrødet hadde jeg til suppe i dag, og det smakte enda bedre i dag, en dag gammelt, lett oppvarmet i ovnen.

      Slett
  4. Jeg har ikke prøvd disse oppskriftene, men mange andre oppskrifter fra Veganmisjonen. Jeg synes krydringen er litt for "norsk" (altså fraværende), og tripler som regel mengden. Ofte har jeg bedre erfaring med burgere jeg dikter opp helt selv, spesielt når det gjelder krydder-delen!

    Min erfaring med veganske burgere man lager selv, er at de veldig ofte er bedre dagen etter. Så det er ett tips. La de stå i kjøleskapet en dag etter at de er laget, og stek dem på nytt. Myyye bedre! :D

    SvarSlett