mandag 10. november 2014

Barsakh av Simon Stranger

Fin og sterk liten roman om båtflyktningers ferd fra Afrika til Gran Canaria, og norske Emilies møte med dem

Boka plukket jeg med meg fra en restesalgkasse for en femtilapp, og det var Gran Canaria i undertittelen som fikk meg til å gjøre det. Den gang visste jeg ikke hvem Simon Stranger var. Siden har jeg lest mange bloggere lovprise hans bøker. Omsider har jeg selv fått lest denne boka, og kryss for enda en hyllebok er satt. Det som gjorde at jeg prioriterte å lese den nå, var at jeg fikk aktualisert min interesse for flyktningtrafikken fra Afrika i båt, i forbindelse med ferie på Lanzarote sist uke. Jeg leste da i Canarijournalen at det har kommer flere båter med flyktninger til Kanariøyene i det siste.


"- I islam er Barsakh et slags mellomstadium etter døden, forklarte han. Et sted der man kommer mens man venter på dommedag." (s.44)

Litt om boka:
Emilie, 15, er på ferie på Grand Canaria med familien sin . Hun er tynn og besatt på ikke å spise, men trene, bli tynnest mulig. En dag hun er ute og jogger ser hun en liten båt på vei mot stranda. I båten sitter det flere mennesker, sultne og utslitte. Hun hjelper den ene, Samuel, 18, som har hoppet overbord, i land, og etterhvert de andre.
Hun hjelper dem også med å skaffe mat og et hus de kan være midlertidig i.
Samuel er fra Ghana. De andre er fra blant annet Senegal, Sierra Leone, Ghana, Mali, Benin, Togo.
Flyktninger som har betalt dyrt for en usikker og farlig seilas til et bedre liv. Det er stor sjanse for at de blir sendt tilbake hvis de blir oppdaget, derfor forsøker en del å leve ulovlig, gjemme seg for myndighetene. Kanskje noen blir selgere av klokker og smykker på turiststrendene.  Noen blir satt i flyktningeleir, de yngste under 18 kan kanskje få bli.

Emilie og Samuel blir venner. Han synes hun  er tynn, og lurer på om det er en sykdom. For en afrikaner er det sikkert veldig merkelig å se en hvit europeisk kvinne nekte seg mat og være så tynn når de selv lider av ufrivillig matmangel og sult.

Simon Stranger har illustrert boka med bilder av flyktninger, samt et dataspill om flukt fra Afrika. I bokas midtparti får vi små tekstsnutter av forskjellige mennesker og dyrs perspektiv. Det virker litt malplassert i den ellers greie fremstillingen . Men det har samtidig en effekt som jeg få sans for.
Barsakh er den første av tre bøker om Emilie, og er ungdomsbøker. Jeg er nok ikke i den rette ungdomsalder til å bedømme hvordan denne boka funker for ungdom. Jeg kan bare bedømme ut fra meg selv, hvordan jeg leser den. Og jeg likte det jeg leste, jeg synes dette er en god bok som viser kontrastene mellom livsvilkårene våre og deres. Jeg synes forfatteren viser på en god måte hva som  er virkeligheten for tusenvis av båtflyktninger, hva de utsetter seg for, hva de riskikerer, om den kyniske menneskesmuglingen som står bak. Svært mange mister livet på ferden over Atlanterhavet. (eller Middelhavet for den sags  skyld)
Jeg skal også lese den siste boka i trilogien; De som ikke finnes, som nettopp har kommet ut.

Canarijournalen skriver stadig om båtflyktinger som ankommer Kanariøyene, les mer om det HER. Det er en virkelighet turistene sikkert ikke så ofte tenker over, kanskje ikke en gang klar over. Selv om marinens vaktfartøy ligger ute i havet og følger med, og kan ses godt fra land på Grand Canaria.

Andre som har blogget om boka:
Anettes bokboble , Knirk , Astrid Terese/Betraktninger

Simon Strangers hjemmeside



Foto: nrk.radio.no


Simon Stranger: Barsakh, 129 s
Cappelen Damm 2009



Puerto Rico, Gran Canaria (foto: Anita Ness)

11 kommentarer:

  1. Det er bra at Stranger klarer å skrive sånn at ungdom vil lese bøker med ukomfortable, men viktige temaer. Jeg har kun lest Strangers mnem, men planen er å lese alt han har skrevet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er helt enig.. Han legger inn ting mange unge kan identifisere seg med i kontrasten mot den virkeligheten båtflyktningene lever i.

      Slett
  2. Åh, denne boken likte jeg utrolig godt :) Koselig at du linket tilbake til meg! Og så er jeg litt misunnelig på deg som ikke har lest "Svøm med den som drukner" enda ;) Skulle gjerne lest den for første gang, en gang til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det er en fin og viktig bok. gleder meg til Myttings bok også, samt Strangers siste i denne serien.:)

      Slett
  3. Jeg kjenner Simon Stranger!!

    SvarSlett
  4. Hva jobbet SAmuel som i Ghana

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg ikke svare på.

      Slett
    2. Jeg tror han prøvd å selge capser og solbriller også her men at det var vanskelig å få jobb og tjene penger og dette var noe av grunnen til at han forlot Ghana og dro til Europa.7

      Slett
    3. Kan hende, de ønsker nok et bedre liv og tjene penger, så fattige som mange av dem er.

      Slett