fredag 3. oktober 2014

Veien over klippene av Gøril Emilie Hellen

I går fikk jeg lyst til å lese noe lett etter å ha fullført Carl Frode Tillers Innsirklingstrilogi, så da falt valget på en annen trønder; Gøril Emilie Hellens bok Veien over klippene. Det var en lett bok, en bok jeg bare måtte lese ferdig, sidene raste avgårde. Her snakker vi romantikk og dramatikk, en roman skrevet over lesten "dameroman". Joda, vi har lest det før. Det er intet originalt i denne debutromanen, men akk, så koselig å lese slike bøker en gang i blant. For meg handler kosen mest om at  vi i historien befinner oss i Italia.


Forlaget sier dette om boka:
Lucia lever sammen med sin forlovede Jack i London. Hun skal hjem på ferie, hjem til den værharde barndomsøya på Helgelandskysten der hun vokste opp med sin italienske mor og norske far, med fiskehjell, utedo og sanking av ærfugldun. Lucia frykter hva Jack vil synes om de enkle kårene hun kommer fra. Hun tyr til en løgn, sier at moren er blitt syk og ikke orker besøk av andre enn henne. Det går troll i ord da moren brått og uventet dør mens Lucia er hjemme. Full av skyldfølelse kan hun ikke annet enn å si ja til å oppfylle morens siste ønske: Å sette ned urnen på hennes hjemsted på Liguriakysten, et sted Lucia aldri har vært og som moren sjelden snakket om.
Lucias motvillige Italia-reise blir ikke bare en reise mot sannheten om hva som skjedde da moren forlot landsbyen, men også en reise på leting etter seg selv.
Dette var ei bok jeg koste meg med. Jeg har vært Italiaelsker så lenge jeg kan huske, og bare det er er grunn  nok til å lese denne boka. Her  fremmes dufter av timian, smak av bruschetta og den fineste olivenolje. Jeg formelig ser for meg den lille klippelandsbyen, ikke så langt fra Pisa og Firenze, byer jeg besøkte i fjor på denne tiden. Jeg drives videre fra første side, fordi jeg lurer på hva som skjedde og hva som skjer. Boka er skrevet som mange lignende bøker i denne genren, en nåtidshistorie, som veksler med en fortidshistorie. En datter som leter etter historien om sin mor hvor dramatiske hendelser avdekkes lag for lag.
Hellen lykkes å holde meg som leser fanget, lettrørt som jeg er. Hun er dyktig på å få frem stemninger og bilder. Men av og til irriterer jeg meg litt over avbrudd i et i utgangspunktet lett flytende språk av litt tunge språklige formuleringer. Dette er kan hende noe som kan finslipes med tiden.
Alt i alt en helt grei debutroman i en genre som mange leser. 

Som alle norske 2014-bøker kan denne boka være aktuell i vurdering av nominasjoner til Bokbloggerprisen neste år.

Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Andre bloggere:

Fra pressen:
Dagsavisen intervjuer Hellen om boka, og skriver også om at norske forfattere nå utfordrer utenlandske forfattere som skriver lignende bøker, som Victoria Hislop, Kate Morton, Cecilia Samartin, Katherine Webb m.fl. Likedan listes norske forfattere opp som har kommet med bøker i denne genren. Interessant. 
Selv kan jeg føye til de mange britiske og amerikanske forfatterne som har skrevet lignende bøker med handling i Italia, som Roberta Rich, Sarah Kate-Lynch og Domenica de Rosa. Etter min mening er Gøril Emilie Hellen vel så god, om ikke bedre enn disse. (søk i bloggen min hvis du vil lese omtaler av deres bøker)

Bokelskerinnens intervju med Gøril Emilie Hellen

Forfatteren er født i 1966, journalist av yrke og også utdannet innen drama, film , teater ved NTNU. Hun  er vokst opp i Trondheim, men nå bosatt i Sandefjord med mann og tre barn. Hun bodde et par år på Helgelandskysten og er inspirert av dette landskapet i boka si.


Foto: Julie Pike, for Gyldendal



Gøril Emilie Hellen: Veien over klippene, 304 s

Gyldendal 2014






12 kommentarer:

  1. Ah - det er jo så vakkert i Liguria. Tror jeg må lese denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, dvs jeg vet ikke om jeg har vært helt der, men i nærheten har jeg vært…:) Du vil nok kose deg med denne boka Solgunn, hvis Liguria er motivet for å lese..:)

      Slett
  2. Det er irriterende lett å like disse bøkene! Man vil gjerne sjå på seg sjøl som en litt kvalitetsbevisst leser, men når det kommer til stykket, vil vi veldig gjerne ha disse historiene likevel... Vi kan nesten spå det meste, også hvordan det ender, men likevel blir vi bare sååå nysgjerrige på hvordan akkurat denne forfatteren løser det i akkurat denne boka ;o)
    Ja takk. Begge deler. -Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom god underholdning og kvalitetslitteratur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel forskjell på kvalitet også når det gjelder slike bøker.. Og en god historie er ikke å forakte imellom, en som kan røre oss. Jeg tenker : alt til sin tid..At man leser bredt er da ingen ulempe slik jeg ser det. I denne boka er ikke alt like forutsigbart. Hadde jeg visst svaret på alt hadde boka blitt kjedelig, og det var den ikke. Selv om elementer i denne type bøker ligner på andre bøker, og denne boka spesielt ligner på bøker som tar for seg: Kvinne leter etter røtter, i Italia (eller Hellas, Frankrike eller et annet deilig land), oppdager at hun også leter etter seg selv, må ta et oppgjør med fortid og nåtid, familiehemmeligheter som avsløres etc etc..) Det er egentlig ikke så stor forskjell på å lese slike bøker og å lese krim- Mye er oppskriftsmessig og mye er ganske forutsigbart. Mye er dårlig, noe er bra. Og en del midt i mellom.

      Slett
  3. Jeg koste meg med denne på lydbok :)

    SvarSlett
  4. Kjekt å sitte ved Gardasjøens bredder og lese omtalen din. I morgen kjører vi mot Cinque Terre, og jeg har planer om å finne Riomare (eller Riomaggiore...) Fra i morgen skal vi bo i Moneglia, en by litt nord for Chinque Terre i 4 dager. Flott omtale forresten, ble litt revet med her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker--- og heldig du, send meg gjerne bilder, via blogg, fra Riomare…:):)

      Slett
  5. Du skriver fint om denne, Anita.

    SvarSlett
  6. Fin omtale! Jeg koste meg også da jeg leste denne boken. Den er veldig lettlest og ikke så original, men noen ganger er det så godt å lese slike bøker. Og som en debutant bok syntes jeg dette var bra.

    Takk for link Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant-- noen ganger er det akkurat det man vil lese.:) Bare hyggelig-----

      Slett