søndag 26. oktober 2014

Unnskyld av Ida Hegazi Høyer

Mens jeg var på et kursprogram før helga om traumatiserte barn og traumebevisst omsorg, leste jeg på fritiden Ida Hegazi Høyers bok Unnskyld. En bok lovprist av bloggere. En  roman om parforholdet mellom jeg og du. Ubehagelig, sterk, og jeg tenkte fort: Hva er det med ham? Hvorfor er han sånn? Hva har han opplevd? Han virker traumatisert på et vis.


Jeg skjønte jo fort at det er noe som ikke stemmer. Det kommer stadige ledetråder, små tegn som lager små brister i det lykkelige parforholdet. Det var forelskelse ved første  blikk. De flyttet sammen alt for fort. De visste ingen ting om hverandre. Han sa han studerte filosofi. Hun jobber i barnehage. Hun begynner å stusse på små ting. Hun bekymrer seg over et lite barn, der hun jobber. Et voldsomt barn. Kanskje har han det ikke bra. Så får han seg jobb. Så drar de på besøk hos foreldrene hans. I naturen der i den lille byen er det dyr, gamle dyr som han kjente som barn.

Det er tildels surrealistisk, det som skjer. Det bygger seg opp, gradvis, mer og mer ubehagelig, denne ekle følelsen av at noe ikke er som det skal være.  Det er også så spennende at jeg har store problemer med å legge fra meg boka.  Selv om den etterhvert ble i sterkeste laget å ha som sengelektyre, greide jeg ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig med den i natt. Heldigvis fikk jeg ikke mareritt. Prøvde å nulle meg ut før jeg sovnet. Men har tenkt en del på boka i dag.

Har tenkt at Ida Hegazi Høyer er en utrolig talentfull forfatter, at hun skriver om noe så vanskelig, og greier å gjøre det sant. Hun greier å bygge opp en stemning, en følelse, mange spørsmål, skildre smerten, de vanskelige doble følelsene når man er fanget i noe.
Jeg-personen anklager seg selv, - men jeg var jo bare 21 år, jeg var jo bare 22, jeg skjønte ikke noe..

Jeg skjønner godt at så mange bokbloggere lovpriser denne romanen. Den er ikke oppskrytt. Den er kjempegod.  Men dette er altså ingen feelgoodbok, det er mørkt som i graven, men det gjør godt på en måte likevel å lese noe som er så utrolig bra skrevet.

Smakebit:
"Men for meg var det ubegripelig. Urovekkende ubegripelig. Jeg tenkte ikke som deg. Vi hadde ikke de samme tankene. Jeg ville skutt meg, sa jeg, og det skulle jeg aldri ha sagt.
  Hvorfor i helvete ville du ha skutt deg, spurte du. Tror du det er så enkelt? " (s.76)

Mer om boka HER
Intervju med Ida H Høyer om boka i tidsskriftet Psykisk Helse HER

Om forfatteren:
Ida Hegazi Høyer, født 1981. Ida Hegazi Høyer er opprinnelig dansk-egyptisk, har røtter i Lofoten, og er oppvokst i Oslo. Hun har studert sosiologi, men nå skriver og bor hun i Oslomarka. Hun har utgitt tre bøker. Debutromanen Under verden kom ut høsten 2012, etterfulgt av Ut i 2013. I 2014 kom romanenUnnskyld.

For romanene Under verden og Ut ble Hegazi Høyer tildelt Bjørnsonstipendet i 2014. (Tiden.no)


Andre bloggere:
Tine, Rose-Marie, Elikken, Mellom bokstablene, Siljeblomst, Groskro, Lena(les mye),

Boka lånte jeg på Universitetsbiblioteket på NTNU; Dragvoll.



Ida Hegazi Høyer: Unnskyld, 246 s

Tiden 2014

Smakebiter fra andre bøker kan du finne i spalten Smakebit på en søndag i bloggen Flukten fra virkeligheten.

Romanen er i høyeste grad aktuell som kandidat til Bokbloggerprisen 2014.

46 kommentarer:

  1. Flott omtale Anita, den boken har jeg ikke.....

    SvarSlett
  2. Den här får jag hålla utkik efter, om den kommer på svenska. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Denne boka ligger ved siden av meg og frister som bare f... Jeg må vente litt til. Men som jeg gleder meg. Ditt innlegg minsket ikke min forventning om å lese en bra spesiell roman
    Nyt søndagen, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne er det bare å hive seg over først som sist, og lang er den ikke.. Ha en fin kveld.:)

      Slett
  4. Jeg har lest de to første bøkene av henne og likt de veldig godt begge to, og jeg syntes hun blir bare bedre og bedre så denne boken gleder jeg meg til å lese, syntes forfatteren har en unik stemme og det er absolutt ikke noe feelgood det hun skriver om. Ha en fin sag, Anita :-) Takk for fin omtale og smakebit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da liker du sikkert denne også Beathe. Jeg har ikke lest noe av henne fra før.. Ha en fin kveld Beathe.:)

      Slett
  5. Av og til er "mørkt som graven" utrolig deilig. Flott omtale Anita, og takk for linking :) I Bergen blåser det kraftig i dag, og jeg som skal ut å heie på de som løper Baskerløp, få klamre meg fast, håper du får en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig og deilig, men sterkt å lese om kan det være ja. Det har regnet godt her i dag også.:) Har besøk her av dattra så vi koser oss.. Fin kveld til deg..:)

      Slett
  6. Det där med att bygga upp stämningen gradvis är inte så enkelt. Blir väldigt lockad av den här boken. Tack för smakbit och beskrivning.

    SvarSlett
  7. Ingen bok jag känner till men säkert finns den inte på svenska.
    Tack för smakebiten

    SvarSlett
    Svar
    1. Aner ikke om forfatteren er oversatt til svensk..

      Slett
  8. Ja, Unnskyld er definitivt en høyaktuell kandidat for neste års bokbloggerpris :-). Den er utrolig sterk og god.
    Fin anmeldelse, Anita!

    SvarSlett
  9. Härligt med spännande böcker som man har svårt att lägga ifrån sig.

    SvarSlett
  10. Låter spännande. Blir riktigt nyfiken på den här. Tack för tips och smakbit! :)

    SvarSlett
  11. Denne høres helt fantastisk ut! Det er godt med litt mørke bøker som får man til å tenke :)

    SvarSlett
  12. Dette er en av bøkene jeg ar planlagt å lese - en gang! Ha en fin søndag! Er i Trondheim noen dager, og nå kom regnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg du gjør før bb-prisen skal nomineres.. Ja, det har regnet bra i dag ja.. Ha en fin kveld..:)

      Slett
  13. Härligt när en bok fängslar en så :) Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  14. Den här låter intressant. Tack för smakbiten och ha en bra söndag!

    SvarSlett
  15. En flott omtale. Jeg ser absolutt at jeg må lese boken. Eller, det har jeg vel forstått lenge, men å komme i gang med den, nei :-) Ønsker deg en fin søndag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, det må du vet du.:) Fin kveld til deg..:)

      Slett
  16. Nu blev jag intresserad. Tyvärr verkar den inte finnas på svenska ännu. Det får väl bli att vänta och hoppas. Tack för smakbit och fin presentation. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe den kommer ut på svensk::)

      Slett
  17. Ikke lest noe av forfatteren. Det du skriver gjør meg litt nysgjerrig merker jeg. så da må jeg notere den. Ha en fin søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne anbefales. Fint st du blir nysgjerrig.:)

      Slett
  18. Denne har jeg jo lest om flere ganger, og jeg har fortsatt et lønnlig håp om at den skal bli lest!
    Takk for omtale, smakebit og påminnelse😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør du vet du :) Takk skal du ha.:)

      Slett
  19. Dette er openbart ei bok eg bør få med meg - takk for smakebit. Ønskjer deg ei strålande leseveke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt.. Ha en fin uke du også.:)

      Slett
  20. Fin omtale og en veldig god bok. Det var noe med språket til forfatteren som gjorde hele boken, det har jeg i hvertfall tenkt i ettertid.

    Takk for link! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, språket er veldig bra, og suggererende.. Takk skal du ha.:)

      Slett
  21. Språket var fantastisk!
    (se, jeg kan fatte meg i korthet også -)

    SvarSlett