søndag 5. oktober 2014

Smakebit på en søndag (91): Sovende hunder av Roar Ræstad

I dag blir det krim. Trønderkrim fra 2.verdenskrig, krim fra Trondheim, debutantkrim.  Boka som jeg nettopp har startet på heter Sovende hunder. I forrige uke var jeg på lansering av boka, og er kjempespent på selv å lese den. Ute er det mildvær og fønvind. Søndag er det medlt sol og 18 grader. Helt utypisk, men det skal jeg bare nyte likevel. En tur i marka, lese videre på boka. Og sånt..


Forlaget skriver om boka:
Første bok om Gabriel Navarseth Trondheim 1942: En rutinemessig forsvinningssak får store konsekvenser for den allerede hardt pressede politibetjent Gabriel Navarseth. Han snakker flytende tysk og er Trondheimspolitiets bindeledd til det tyske sikkerhetspolitiet. Gabriel er av den grunn uglesett blant flere av sine kolleger på kammeret, men han havner også i søkelyset til det forhatte norske Statspolitiet. Gabriels tvil, og kamp med egen samvittighet, går ut over ekteskapet, og han føler seg tiltrukket av Anna Rohne, konen til en tysk SS-offiser. "Sovende hunder" er en stilsikker krimroman fra okkupasjonstiden i Norge. Gabriel Navarseth er en mann dratt mellom personlig ambisjon, lojalitet, samvittighet og kjærlighet. I en tid preget av medløpere og krigsprofitører må han navigere med stor varsomhet mellom tyske myndigheter og gode nordmenn. I gråsonen er forskjellen på lojalitet og svik ikke alltid like opplagt. 


Min smakebit er fra det første kapitlet:
"Politipresident Lange lente seg på albuene og stirret på Gabriel med de intense fugleøynene. Hendene beveget seg mens han snakket akkurat som om ordene skulle dirigeres dit de fant gehør.
  "Men i den nye tid som står foran oss, så er det akkurat det et medlemskap i Nasjonal Samling er - vesentlig. Som De vet, har oppfordringene gått ut. Og mange polititjenestemenn har gjort det eneste riktige ved å melde seg inn i NS. Dette kan fort bli avgjørende ved fremtidige tilsettinger. Jeg håper De er innforstått med dette?"
  " Ja, det er jeg." (s. 14)


Mer om boka HER  . Og fra lanseringen jeg deltok på HER

Ønsker du å lese flere smakebiter ta en titt inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten HER da vel. Ha en fin søndag::)



Høsten er her.. (eget foto)


OPPDATERT MED ANMELDELSE!!! 6.10.14

39 kommentarer:

  1. En vond tid i vår historie, som sikkert kan egne seg som setting for en kriminalroman. Tusen takk for smakebiten, Anita, ønsker deg en flott søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt.. Bare hyggelig MAri, og en god natt og søndag til deg også.:)

      Slett
  2. Spennende! Minner den litt om Den siste pilgrimen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg ikke lest enda (ligger i ventebunken), så det vet jeg ikke.. Men forlaget sa at de som likte Den siste pilgrimen også sikkert liker denne ...

      Slett
    2. Da må jeg også lese denne her. Det er moro med debutanter!

      Slett
    3. Så bra… ja debutanter er moror, og Ræstad er dyktig. Over halvveis i boka nå..

      Slett
  3. Intressant handling och miljö. Det låter som en bra deckare. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Spännande med historisk krim. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da får man kunnskap med på kjøpet.:)

      Slett
  5. Tack för smakebiten, min far berättade en del historier från andra världskriget och då var vi inte drabbade på samma sätt. Jag tycker det är oerhört intressant.

    SvarSlett
  6. Flott smakebit! Denne boken kikket jeg på da vi var ute og reiste for et par uker siden, men den ble ikke med hjem i bagasjen. Kanskje neste gang ;)

    SvarSlett
  7. Takk for smakebiten. Denne skal jeg notere meg til neste gang jeg skal lese en krim bok

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten og et nytt bokbekjentskap for min del :)

    SvarSlett
  9. Denne virker veldig spennende! Blir spennende å høre om den faller i smak. Tusen takk for smakebiten. Ha en fin søndag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Ha en fin søndag du og. Her er det sol og 20 grader på verandaen.:)

      Slett
  10. Tack för smakbiten :) Fin höstbild!

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten. Just den delen av historien intresserar mig och norsk krim gillar jag ofta.

    SvarSlett
  12. "med de intense fugleøynene" :-) Den stakk seg ut for meg :-)
    Det høres spennende ut med en krim fra okkupasjonstiden, det har jeg ikke vært borti før. Så jeg skriver den ned! Ønsker deg en fin søndag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han har noen sånne metaforer, og språket flyter bra. Han har nok jobbet bra med stoffet og skriver godt i tillegg..Takk i lige så.:)

      Slett
  13. Svar
    1. Lover bra så langt.. Har bare fått lest litt på senga enda, men skal lese litt i dag, og regner med å få bedre tak på boka da.

      Slett
  14. Spännande med en debutantkrim och historisk krim låter intressant. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  15. Alltid spennande med debutantar. Krigen er openbart ei utømmeleg kjelde når det kjem til litteratur, både for store og små. Eg er nett ferdig med ei fin barne-/ungd.bok med krigstematikk (held på med ei omtale). Ønskjer deg ein strålande dag vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Det er skrevet mye om krigen, men kanskje ikke så mye norsk krim, og i alle fall ikke fra Trondheim. Takk i lige så.:)

      Slett
  16. Jag älskar debutanter! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  17. Det låter som en bok jag kunde läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  18. Läste en med liknande upplägg (deckare som utspelade sig precis under krigslutet i Sverige), men håller alla tummar för att den här fängslar mer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan nok hende, siden Norge var i krig.

      Slett
  19. Bra begynnelse på en bok! Alltid ekstra spennende å lese bøker fra hjemtraktene. Jeg hører nå "Svøm med dem som drukner" en imponerende bok som også har sitt bakteppe fra krigen :) Håper du har hatt en fin søndag, som du vet så koser jeg meg glugg ihjel her i Italia :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Og her er det mange referanser til bygater og strøk jeg kjenner ut og inn… og så var det jo litt annerledes i 1942 enn nå. "Svøm med dem som drukner" har jeg funnet ut at jeg må lese også- har spurt om en lydfil der… Takk og i lige så, kos deg videre i vakre Italia :)

      Slett