lørdag 4. oktober 2014

Olivensteinen av Gunn Marit Nisja

Forfriskende og spennende tredjebok av Gunn Marit Nisja. Olivensteinen er den første av tre i en serie fra Egypt. Forfatteren har selv bodd i Eypt og øser av sin kjennskap til landet og folket i denne romanen som hun gjorde det i debuten Naken i hijab.


Jeg var så heldig å få lese manuset av Olivensteinen før boka kom i trykk, og det jeg skriver nå er nok preget av at det er en stund siden jeg leste boka.  Jeg noterte imidlertid inntrykket mitt etter at jeg hadde lest boka, så det er det dere får her, samt langtidsinntrykket, dvs det jeg sitter igjen med nå, et par måneder etter at den ble lest.

Først- en kort handlingsomtale:
Brennaktuell roman fra dagens Egypt fra forfatteren av suksessen Naken i hijab
Egypt 2011: Hoda er eneste datter i en familie som lever av turisme. Foreldrene presser på for å få henne giftet bort til et godt parti.
Hoda føler avsmak for kandidatene, og oppdager en kjærlighet som er så forbudt som den kan bli.
Norske Sigrid råder Hoda til å følge kjærligheten. Men med hvilke konsekvenser?  (Juritzen)

Nisja fortsetter i samme lette stil som i tidligere bøker. Det er både provoserende og berørende å lese historien om Hoda og familien hennes, og hva som forventes av jenter der hun bor. At hun skal giftes bort og selv ikke har så mye hun skal ha sagt. Skjønt Hoda er en sta jente og kjemper hardt for å få lov til å velge ut fra egne følelser.
Historien har også en spesiell tvist, hvor lesbisk kjærlighet er den største konflikten. 

Jeg synes Nisja har skrevet en lettlest og god roman i sin genre, og det lover godt for fortsettelsen.  Hun maner frem stemninger og lukter og bringer inn en norsk dame, Sigrid,  som en kontrast til den egyptiske væremåten.Hun skriver troverdig om forhold i Egypt. Troverdig fordi jeg vet at hun kjenner landet etter selv ha bodd der. Hun  fletter også inn egyptisk mytologi, og dette synes jeg godt hun kan bruke mer av i fremtidige bøker. Jeg er spent på fortsettelsen.

Som alle norske 2014-bøker kan denne boka være aktuell i vurdering av nominasjoner til Bokbloggerprisen neste år.

Andre bøker av Nisja som jeg har blogget om:
Naken i hijab
Porselenspiken

Takk for at jeg fikk lese manuset.


Andre bloggere:
Beathes bokhylle
Guris boksider



Gunn Marit Nisja leser og snakker om boken i Trondheim (foto:Anita Ness)


Gunn Marit Nisja: Olivensteinen, 338 s
Juritzen forlag 2014

8 kommentarer:

  1. Spennende.. Vi fikk denne inn på biblioteket hvor jeg jobber.. Og selvom dette normalt ikke er en genre jeg leser, så syns jeg den hørtes spennende ut. Og lånte den med hjem med det samme :) Må jo utforske litt nå som nominasjon til bokbloggerprisen 2014 nermer seg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Spent på hva du synes::) Ja, her gjelder det å henge i å lese 2014-bøker.:)

      Slett
  2. Denne står på vent i bokhylla og skal leses snart

    SvarSlett
  3. Hmm.. første kommentaren forsvant..?
    Uansett: fint med omtaler som formidler essensen i bøkene ( der har jeg litt å lære ;o)
    Snubler jeg over denne er det ikke utenkelig at jeg leser den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint da..:) Ja, det er en kunst å skrive kort, uten å bli for kort og overfladisk.. Samtidig er essens et godt ord, og kanskje akkurat det som trengs for at folk skal orke å lese og få lyst til å lese boka eller ikke..?

      Slett
  4. Jeg holder på med den nå enig med deg. Den er nydelig

    SvarSlett