onsdag 29. oktober 2014

Du skal lide av Frode Eie Larsen

Jeg har hatt en aldri så liten krimtørke de siste månedene, men nå er høsten her, mørk og kald, og jeg fikk lyst å trekke frem en krimbok igjen. Jeg har fortsatt noen uleste i hylla, men en mindre nå som jeg har lest Frode Eie Larsens fjerde krimroman om etterforsker Eddi Stubb og datavenninna Jessica og journalisten Oscar. Du skal lide er tittelen, og den er hakket strammere enn forgjengeren Jordtårer. Spennende er den også, en skikkelig lettlest sidevender.


Om handlingen:
I boka møter vi Comet forlags stjerneforfatter Tanber Thybe. Han våkner opp temmelig mør og omtåket etter en durabel forlagsfest på Farris Bad i Larvik. Han kjenner seg ikke igjen og oppdager forvirret at han er på et fremmed hotellrom. VG Nett opplyser om at en bombe har gått av på Farris Bad under festen, og at politiet etterlyser kjendisforfatteren.  Thybes mobil viser en melding hvor det står: Du skal lide.

Her startet jakten på forfatteren og spor. En kvinne dør av skadene. Underveis i jakten dukker det opp gamle lik. De skjuler en gammel tragedie. I nåtid dør flere, noen er knyttet til Tanber Thyve.

Du skal lide holdt meg fast til siste side, avbrutt av en natts søvn og en dag på jobb. Jeg synes boka var spennende og lettlest med god språklig flyt. Den har et godt driv fra første stund, sidene flyr unna. Humoren ligger under, og karakterene vi ble kjent med i tidligere bøker er fortsatt med, som krimforfatter og tidligere politimann Jørgen Holst fra Larvik. (et hint til en annen kjent vestfoldforfatter)
En ny karakter dukker opp, som jeg dro på smilebåndet av. Også han forfatter; Hermann Druph, bitter og klagende over den elendige litteraturen som dagens bestselgerforfattere skviser ut av seg. Jeg synes jeg har sett typen før, jeg får mine assosiasjoner kan du si. Druph bruker å skrive i avisene, blant annet Aftenposten. Her er noe kollegaene og leserne får gjennomgå:

I en kynisk veden, hvor den enkeltes preferanser blir diktert av noen få og mektige konstellasjoner, fremstår sluttbrukeren som en hjernedød sau, utelukkende opptatt av å følge flokken.

…Du kan gå inn i hvilken som helst bokhandel, og finne stabel på stabel med bøker fra andre forfattere som Tanber Thyve, enkel og banal litteratur som aldri burde vært utgitt.

Til sammenligning har min siste bok; Smertefull, høstet strålende kritikker, men forbigås av alle. Hvor er logikken? Hvor er rettferdigheten? (s.84)

Jeg synes det er morsomt når forfatteren trekker frem aktuelle meningsdebatter fra litteraturens verden, det gir boka til en litt annerledes krim, med små brodd, dog med humoristisk snert.

Skal jeg trekke frem noe på minussiden, så gjelder det karakterbildet av drapsmannen. Han tegnes litt tynt. Skisser og tilbakeblikk fra en traumatisk barndom følger handlingen. Vi aner før vi vet at det har en klar sammenheng. Likevel blir drapsmannen for karikert, eller for pappfiguraktig i nåtiden, som en spillfigur. Jeg savner mer psykologisk kjøtt på ham.  Det virker så lett å drepe. Man kapper et hode her, skyter noen som er i veien der. Pytt sann, et mord til eller flere, hva gjør vel det.Har han ingen anger eller kvaler overhodet? Jeg tenker at han hadde vært mer troverdig hvis man hadde ant noe mer i denne skakkjørte kroppen enn ren handling og drepelyst. Selv om han er traumatisert og følelsesmessig ødelagt kan han vel ha noen kvaler?

Bortsett fra innvendingen, synes jeg dette er veldig god underholdning totalt sett. Kurven er bare stigende hos forfatter Frode Eie Larsen, og jeg venter spent på neste bok.

Takk til forlaget og forfatteren for signert leseeksemplar.

Andre bloggere, - flere har skrevet mer utfyllende enn meg om boka:
Tines blogg - en krim etter hennes smak, spennende fra første stund
Rita leser - en pageturner av de sjeldne
Beathes bokhylle - Larsen blir bare bedre og bedre, en skikkelig pageturner
Bokbloggeir - Larsens klart beste krim
Pias kulturkrok - krim etter hennes smak, lettlest og spennende
Betraktinger Astrid Terese - en god bok som minner om Harlan Cobens bøker
BokbloggBerit -synes plottet er godt og boka fengende, men savner mer dybde på karakterer og synes enkelte ting er usannsynlige, men valgte likevel å se bort fra det og koste seg med boka
Vestfoldgirl - ble oppslukt

Mer om boka på forlaget LIVs hjemmeside


Foto: Litteratur i Vestfold



Frode Eie Larsen: Du skal lide, 325 s
LIV Forlag 2014



Pst-- som 2014-bok er også denne aktuell for Bokbloggerprisnominasjon.



4 kommentarer:

  1. Hva er nå krim, annet enn god underholdning? Kjekt at du likte den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, si det.. Jeg liker nå også godt krim som belyser og kritiserer samfunnsproblemer, eller er gode psykologiske dypdykk :)

      Slett
  2. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren. Kanskje på tide å låne ei bok? (Etter at bøkene i ventehylla blir lest - en gang!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg du skal gjøre Åslaug.:) ventebunker kan alltids bli enda større..hehe.;)

      Slett