mandag 6. oktober 2014

Diktanbefaling: Om kvelden blir namna ropa ropa heim av Tora Seljebø

I september hørte jeg Tora Seljebø lese fra debutsamlingen sin; Om kvelden blir namna ropa heim.
Nå har jeg selv lest hele diktsamlingen, en liten tynn sak med få, men sterke setninger.


Om kvelden blir namna ropa heim er en poetisk fortelling om å miste noen og om å lete etter seg selv. Dikt om det som endrer seg og det som forsvinner, både menneske og natur. Det handler om å kjenne seg igjen og finne trøst i naturen, mer enn mellom mennesker, om å ha odel på en jord som ikke kan dyrkes. En bok om sorg som ikke blir fortalt om, om å vokse og om å bli til. (fra forlagets omtale)


Dette er ei diktsamling med få ord, få setninger på hver side, men som likevel er en poetisk fortelling, som suger meg inn, suger meg videre. Det er en drømmerisk fortelling, og det er vel kanskje det fortellingen er, en drøm, eller basert på drømmer. Eller at hun, dikteren, bruke drømmen som en ramme for å fortelle. 

.eg sovnar med kinnet mot tømmerveggen.  vaknar med ei forteljing i ansiktet. (s.5)

Jeg likte å  lese denne boka, jeg likte det drømmerytmiske preget, ordene, setningene som passet så godt sammen, som fløt så fint, det mystiske, barnet, henne, jenta, den voksne , hun og han, naturen, treet og åkrene, og ikke glem svalene, tårnsvalene.

.eg er jenta med det kvite kneet. eit granfrø festar seg i lungegreinene. stemmen veks som eik akse gjennom meg. kvae i kroppen. eg høyrer huda sprekke opp og bli bork   ( s.27)

Anbefales hvis du vil kose deg med vakre dikt, lek med ord, undre deg over sammenhenger, men ikke tenk og gruble for mye over meningen, bare gruble litt, som du tenker over en drøm du ikke får ut av hodet. 

For meg gir det nytte å tenke på denne diktsamlingen som en drøm. Fordi bildene er som drømmebilder, og kan hende kan man også analysere diktsamlingen som man analyserer en drøm, men det har jeg ikke gjort her. Jeg tenker at det vil ta bort mye av nytelsen ved å lese samlingen som den er.

Andre bloggere har nok andre innfallsvinkler:
Beathes bokhylle- fant ikke meningen, men synes språket var lyrisk
Karen- frk.Flink - ble påminnet barndomsminner og vil lese mer av forfatteren
Berit- bøker & bokhyller - åpnet seg for ordene og likte naturskildringene spesielt godt
Lena- bokmerker.org- vil stille seg først i køen når neste bok kommer ut
Groskrosverden - synes boka var stemningsfull og fikk barndomsminner

Boka lånte jeg på biblioteket.

Tora Seljebø, f. 1976, på Ålvundfjord på Nordmøre, nå bosatt i Trondheim. Hun har vært avdelingsleder i Norsk Forfattersentrum i Midt-Norge.


Foto: Samlaget

Tora Seljebø: Om kvelden blir namna ropa heim, 54 s
Samlaget 2014



6 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fint å sammenligne denne med en drøm! Det er nok en god beskrivelse av hvordan jeg oplevde den også, selv om jeg ikke fant de rette ordene selv! Kanskje jeg skal ta en ekstra kikk på den igjen ;o)

    SvarSlett
  2. Denne vil jeg lese om igjen snart for den var jo fin selv om jeg ikke forstod alt, men jeg forestiller meg at jeg leste den litt "feil". Ha en fin dag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert en diktsamling det er ok å lese flere ganger:) Fin dag til deg også Beathe.:)

      Slett
  3. Fin omtale Anita, og denne boken er fin!! Jeg må si meg enig med deg at den minner litt om en drøm, men jeg tenkte ikke det da jeg leste den. Takk for link! :)

    SvarSlett
  4. Takk for det Gro.:) Ja, det var absolutt noe veldig drømmeaktig over den...:)

    SvarSlett