tirsdag 28. oktober 2014

Boken på vent (94) :Digital demens

Her er det mørk tirsdagsettermiddag og jeg kom på at det jo er tid for Boken på vent igjen. Jeg har fortsatt bøker på vent i mitt hjem, og den boka jeg tenker jeg skal vise dere i dag er en bok jeg er veldig nygsjerrig på.



Om denne boka sier forlaget:
Manfred Spitzer er en tysk hjerneforsker og nevrobiolog, og gjesteprofessor ved Harvard.Gjennom veldokumentert forskning formilder Manfred Spitzer oss den alarmerende og dystre sannheten om digitale medier som industrien fornekter: Digitale medier avlaster oss ikke. De skader oss. Vi får digital demens. Gjennom å lese denne boken, får du formildet Spitzers unike kunnskap om hvordan digitale medier virker på barna våre og oss selv. Alt er forskningsbasert og alt vil vekke til debatt. Dette er et varskurop til arbeidsplasser, skoler og hjem! Livene og omgivelsene våre er fylt av skjermer! DIGITAL DEMENS viser deg hvordan du og barna dine skal takle presset og pågangen fra digitale medier, reparere skadene og trene opp igjen den mentale styrken, konsentrasjonsevnen, hukommelsen og roen. En bok som vil snu opp ned på hvordan du forholder deg til skjermer, apper, smartphones, email, GPSer, overbruk av sosiale og digitale medier. En bok som trengs overalt og til alle!

Ønsker du å vite mer om digital demens og  boka kan du lese litt  HER

Og Dagbladet i dag har en artikkel og intervju med forfatteren som gir følgende råd: Hold barnet unna digitale medier til det fyller 15 år, avslutter Spitz

eller er du bare nysgjerrig på hva andre bloggere har i ventebunken sin, kan du ta en tur inn i Beathes bokhylle.:) 

Ha en fin tirsdag.:)

8 kommentarer:

  1. Det er vått i Bergen og, og blåser noe aldeles forferdelig. Jeg har vært ute i 2,5 time i dag, og var våt til skinnet da jeg kom inn. Nå er det trening neste, men en liten titt på "På vent" fikk jeg tid til. Artig at du skal vise oss denne boken, hørte uttrykket Digital demens for første gang i går. Gleder meg til å høre hva du synes om boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff da.. så noen bilder fra Voss, virket ganske heftig vått..

      Slett
  2. Jeg har lagt merke til denne boken og er litt nysgjerrig på den. Men her må det prioriteres knallhardt fremover skal jeg klare å holde meg til leselisten min fremover. Til og med flere av mine delmål for året må vike litt for de norske bøkene. Blir spennende å se hva du syntes om den når du har fått lest den. Som Tine sier så er det vått her i Bergen, min datter som skulle på kinesisk kurs i kveld men måtte bare kommer hjem igjen for det var flere busser som ikke dukket opp når de skulle. Det er slike ting som skjer ved første snøfall men ikke pga regn...men så har det bøttet ned også da. Ha en fin kveld, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, samme her, men jeg må smette inn noe annet enn norsk-14 også, tror jeg.. det kan bli vel mye sorgtung norsk samtidslitteratur i støytene..
      Bergen , dere er vel vant til regn selv om det er ekstra mye nå? Fin kveld til deg også, håper det tørker opp snart.:)

      Slett
  3. Høres ut som en bok mange kunne ha godt av å lese. Ha en fin tirsdag kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også.. Man kan fort få seg en tankevekker. Takk i lige så Lene.:)

      Slett
  4. Interessant tema! Ha ein fin kveld/natt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Ha en god natt du også::)

      Slett