tirsdag 21. oktober 2014

Boken på vent (93) : Kjell Askildsen. Et liv

Atter en tirsdag, uka er grå. Det er greit, vi har hatt så mye sol og fint vær at jeg ikke skal klage. Jeg leser mye for tiden, norske bøker, nye bøker. Det er litt av bokhøst. Stadig nye fine bøker dukker opp via anmeldelser og nyhetsbrev når de kommer ut.   Boka jeg vil presentere i Boken på vent nå har fått veldig gode kritikker, og jeg ble veldig fristet til å lese den. I forrige uke kom den i posten fra forlaget til min glede. Alf van der Hagen har skrevet en slags biografi om Kjell Askildsen, novellemesteren fremfor noen.






Med Kjell Askildsen. Et liv videreutvikler Alf van der Hagen sin særegne blanding av intervju, biografi og memoarer. Van der Hagen har en unik evne til å lytte seg fram til det som er viktig, og Askildsen forteller mer åpent om livet sitt enn noen gang før: Om hvordan han som tolvåring ble med i motstandsbevegelsen og siden ble avhørt av Gestapo, om sin tid i Tysklandsbrigaden, om kjærlighet og ekteskap, skilsmisse og familieliv, om å være et Guds barn og så vende seg vekk fra religionen, om mørke perioder og store lidenskaper, og om hva litteraturen har betydd, og kan bety. Van der Hagen gjengir levende og elegant Askildsens livsanskuelse og syn på samfunn, politikk og religion, kunst og litteratur.

Mer HER

Siden jeg deltar i Moshonistas biografilesesirkel tenker jeg å lese den til forfatterrunden i desember. Men det er så lenge til at jeg antar jeg ikke greier å vente, men leser den ganske snart. Det første kapitlet lovet bra. 

Har du lyst å lese om andres bøker på vent, ta en titt inn i Beathes bokhylle da vel.

Ha en fin tirsdag::)

10 kommentarer:

  1. Novellemester? Ser det er mange forfattere jeg ikke har vært innom, takk for supert lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er.. :) Les Thomas F s opptegnelser, utrolig bra.:)

      Slett
  2. Den så jeg var kommet på eBokBib. Jeg kikket litt på den, men det var ikke akkurat det jeg var i humør til i går :-) Ønsker deg en fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt til sin tid, ja.. Fin dag til deg også.:)

      Slett
  3. Askildsens noveller er helt unike. Hver ord har en hensikt. Jeg har nettopp lest hans intervju i boken Døde fedre.Han ga inntrykk av å være en åpen, reflektert og interessant fyr. Jeg tror du kan glede deg til en bra leseopplevelse!

    SvarSlett
  4. Novellemester ja! Da hadde dette vært boken for meg tenker jeg. Dette var et supert tips, Anita :-) Kos deg med boken når det blir dens tur ( om ikke lenge) Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan det absolutt være. Anbefaler deg å lese av novellene hans Beathe. Ha en fin kveld. Takk i lige så.:)

      Slett
  5. Denne gler eg meg og til å lese. Såg eit kjempefint program om han på NRK nett-tv ein dag, og ja!; Thomas F' er strålande!! Ønskjer deg ei god natt :-)

    SvarSlett